Dagelijks werken de partners van het NPRZ om het op Zuid beter te maken voor de huidige en nieuwe bewoners. Deze serie portretteert de mensen die werken aan een sterker Zuid. Deze keer: Tineke Visser, directeur bij Sterrenschool De Globetrotter die een lans breekt voor de verlengde leerweek.. 'Om alles uit onze kinderen te halen wat erin zit.''
Het is dinsdagmiddag en het asfalt op het Afrikaanderplein smeult. Het is 33 graden en wie niet naar buiten hoeft, blijft binnen met de gordijnen dicht. In de gangen van Sterrenschool De Globetrotter, waar 240 kinderen uit de Afrikaanderwijk naar school gaan, loopt de temperatuur ook op. Directeur Tineke Visser beent heen en weer, zweetdruppeltjes parelen op haar voorhoofd. ‘Het is hier altijd druk, maar nu, met de zomervakantie voor de deur, is het nog hectischer.’ Ja, Sterrenschool De Globetrotter gaat dicht in de zomer, want veel van de leerlingen gaan dan voor zes weken met hun families naar Turkije of Marokko. Dat is wel anders in de herfst-, de voorjaars- en de helft van de meivakantie: terwijl bijna alle kinderen in Nederland vrij zijn, gaat het onderwijs bij Sterrenschool De Globetrotter in die weken gewoon door. ‘Bij ons in de Afrikaanderwijk, een van de acht Children’s Zones in Rotterdam Zuid, kunnen de kinderen wel wat extra onderwijs gebruiken. De vakantieschool is een van de manieren waarop wij dat aanbieden. Net als de verlengde leerweek: op dit moment verblijven onze leerlingen zes uur per week langer op school dan leerlingen van andere scholen. Na de zomervakantie breiden we uit naar tien uur extra. De kinderen hebben dan elke dag van 8.30 tot 15.30 uur school, ook op woensdag.’
Yoga en filosofie
Over de verlengde leerweek is veel discussie: de lange dagen zouden te veel vragen van zowel leerlingen als leerkrachten, zeggen tegenstanders. Jonge kinderen zouden in slaap vallen op school. Visser erkent dat het intensief is voor alle betrokkenen, en zeker voor de leerkrachten, die op Sterrenschool De Globetrotter toch al zoveel extra taken hebben: ‘Leerkrachten moeten bij ons meer signaleren en hebben regelmatig te maken met een taalbarrière. Maar we zien de verlengde leerweek vooral als een enorme kans voor de kinderen. We hebben als team een prachtig aanbod georganiseerd voor de Dagprogrammering vanaf volgend schooljaar. Tijdens de 10 uur extra activiteiten is er niet alleen aandacht voor rekenen en taal, maar ook voor vakken als filosofie, yoga, techniek. Twee keer in de week mogen de kinderen een activiteit kiezen die bij hun interesse past. Daarnaast gaan ze ook regelmatig op stap met om ervaringen op te doen. Van paardrijden tot een bezoekje aan de bibliotheek. Ervaringen die niet alle ouders in Zuid hun kinderen kunnen bieden, omdat ze de middelen er niet voor hebben of niet op het idee komen.
’Onlangs heeft Sterrenschool De Globetrotter tijdens de vakantieschool een project gedaan met het thema Rotterdam. Visser: ‘Namen we de kinderen mee naar Miniworld en naar de Euromast, om de stad van bovenaf te bekijken. Terug op school zijn ze met elkaar gaan praten over de stad en hebben de kinderen ideeën ontwikkeld om de stad nog leuker te maken. Die ideeën mochten ze vervolgens presenteren aan de wethouder op het Stadhuis. Zoiets is onvergetelijk voor ze en belangrijk voor hun zelfvertrouwen.’
Naar de bakker
Alles uit de kinderen halen wat erin zit. Dat is de motivatie achter de vakantieschool en de verlengde leerweek. Sterrenschool De Globetrotter doet nog veel meer om dat doel te bereiken. ‘We investeren in verschillende netwerken, zoals De Verre Bergen, het Educatiefonds en de ABN Amro foundation, die onze kinderen in staat stellen nog meer ervaringen op te doen. Daarnaast ontplooien we tal van loopbaanoriëntatie (LOB)-activiteiten, om kinderen te laten nadenken over hun toekomst.
We werken samen met Eisvrij, die de kinderen meeneemt op excursie. Gaan ze met zijn allen naar de bakker, om te kijken wat het beroep van bakker inhoudt. Met groep 7 bezoeken we onder de noemer Werken als een Paard ook allerlei bedrijven. Gaan we een kijkje nemen op het gemeentehuis of bij de Roteb, en laten we de kinderen vlogs maken over wat ze daar allemaal zien. Vinden ze fantastisch.’
Samen met ouders
Sterrenschool De Globetrotter doet veel om ouders te betrekken bij de school. ‘Want,’ zegt Visser, ‘voor een aantal van onze leerlingen is het verschil tussen thuis en op school groot, vanwege de taal en de andere culturele achtergrond.’ Visser benadrukt dat de betrokkenheid van de ouders op Sterrenschool De Globetrotter heel hoog is. ‘Wij heten ouders van harte welkom op school. Ze mogen het eerste kwartier in de klas, om mee te kijken en mee te doen. Daarnaast organiseren we koffie-ochtenden, waar ouders elkaar kunnen ontmoeten en wij ze handvaten geven om leerzame dingen te doen met hun kinderen. Hierbij stimuleren we de interactie: hier heb je een eierdoosje, wat aarde en zaadjes, ga maar aan de slag met je kind om er een plantje te laten groeien. Ook hebben we speltasjes voor thuis, waarmee ouders en kind samen aan de slag kunnen. Hiermee hopen we te bereiken dat de kinderen ook ná schooltijd met interessante dingen bezig zijn. Want na school leer je soms meer dan op school, mits je een beetje wordt gestimuleerd.’