Dagelijks werken de partners van het NPRZ om het op Zuid beter te maken voor de huidige en de nieuwe bewoners. Deze serie portretteert de mensen die zich inzetten voor een sterker Zuid. Deze keer: Serife Ugur, locatieleider van de Rotterdamse Onderwijs Academie Anne (Roaa).
Dat ene jongetje zal Serife Ugur nooit vergeten. Hij zat in groep 3, werd geacht te leren lezen, maar had grote moeite al die verschillende letters. ‘Als remedial teacher kreeg ik hem in mijn groepje. Aan de grote ogen waarmee hij naar me keek, zag ik hoe hij ernaar snakte om te leren, hoe hij hunkerde naar informatie. Maar de letters beklijfden niet. Het bleek een kwestie van superveel motiveren en héél veel positieve woorden en aanmoedigingen, en toen kon hij het. In één keer. Dat je dat met zijn tweeën voor elkaar krijgt, geeft een geweldig gevoel. Daar kan maar weinig tegenop.’
De Rotterdamse Onderwijs Academie Anne is er voor leerlingen die extra begeleiding en ondersteuning nodig hebben bij hun schoolwerk. Ugur begon er tijdens haar studie (Pedaogische Wetenschappen aan de EUR) als begeleider. Ze hielp kinderen met vakken als taal en rekenen, en klom vervolgens op tot locatieleider. In die functie bedenkt, plant en organiseert ze activiteiten die kinderen in de leeftijd van vier tot en met achttien jaar helpen zich breed te ontwikkelen. ‘Rekenen en taal zijn belangrijk, maar we willen kinderen juist ook gebieden als techniek, wetenschap, kunst en drama laten ontdekken en hun algemene kennis vergroten.’
Koud koken
Tijdens de zogenaamde vakantiescholen werken de kinderen aan thema’s, zoals ‘de oertijd’. ‘Dan laten we de kinderen eerst zelf heel veel informatie verzamelen over de oertijd en de dieren die toen leefden, we laten ze knutselen en botten namaken van klei. Daarna gaan we met zijn allen naar Naturalis, om te bekijken waar we het al die tijd over gehad hebben met zijn allen.’ Dat is de kunst, volgens Ugur: activiteiten ontwikkelen die aansluiten bij de belevingswereld van de kinderen. Activiteiten die niet alleen leerzaam, maar vooral ook léuk zijn. Ze geeft een voorbeeld: ‘Bij de activiteit Koud Koken gaan we allerlei lekkere hapjes maken met de kinderen. Dat vinden ze geweldig om te doen. Wat ze niet eens merken, is dat ze ondertussen van alles leren. Doordat we ze laten opzoeken wat het woord ‘wraps’ eigenlijk betekent en waar het hapje vandaan komt. Doordat ze het recept moeten lezen en de weegschaal moeten gebruiken. Allemaal superleerzaam!’
Bemoedigende woordjes
Zelf is Ugur geboren en getogen in Feijenoord. Veel van de kinderen en hun ouders, kent ze uit de wijk. ‘Ik weet wat er speelt en begrijp de kinderen die hier opgroeien goed. Er gebeurt thuis soms zoveel, dat het kinderen op school niet lukt om zich te concentreren. En gaat het op school niet goed, dan heeft het kind daar thuis ook last van. Dan komen kinderen in een vicieuze cirkel terecht, en worden ze heel onzeker. Wat die kinderen nodig hebben is geduld en positiviteit. Oneindig veel bemoedigende woordjes. Ieder klein ding dat goed gaat, benoemen.’ Zoals dat ene jongetje, toen, in groep 3. Dat haar na elke letter die hij las, vragend aankeek. ‘Hij had bevestiging nodig. Dat gaf ik hem, keer op keer. Tot hij een keer een heel woord las, zonder naar mij te kijken. Dat is vooruitgang. Dat benoemen en prijzen, dat werkt als een tierelier. Je ziet het kind onder je ogen groeien.’
Naar de chocoladefabriek
Ugur vertelt over het beroepenproject, waarbij ze kinderen laten werken rondom een bepaald thema. Bijvoorbeeld: het ziekenhuis. ‘Per beroep krijgen ze informatie, maken ze werkjes, geven we knutsellessen en komt er een gastspreker op school. Aan het eind maken we een uitje naar de plek waar het beroep in de praktijk wordt gebracht, zoals een brandweerkazerne, een autogarage of een chocoladefabriek. Zodat ze zien: hé, dat is leuk werk, en dat zou ik later ook kunnen gaan doen.’
Wat haar werk zo boeiend maakt? ‘De creativiteit die ik erin kwijt kan,’ zegt Ugur. ‘En kinderen blij maken. Ik vind het fijn ze te kunnen ontlasten, door leuke en leerzame activiteiten voor ze te bedenken. Activiteiten die ver af staan van problemen thuis. Elk kind kan groeien en leren, als de omgeving maar een beetje meewerkt.’