'Geloof mij, in de techniek is op Zuid volop werk'

'Geloof mij, in de techniek is op Zuid volop werk'

Werkers op Zuid: Rob Schriel, docent en mentor Vakcollege De Hef

Rob Schriel werkt op Vakcollege De Hef. Acht uur per week geeft hij natuurkunde, vier uur is hij mentor van zijn eigen klas. De rest van zijn tijd maakt hij zich sterk voor techniekonderwijs op Rotterdam-Zuid.

Als Rob Schriel aan zijn leerlingen vraagt, hoe ze hun toekomst zien, roept er altijd wel één iets met een bmw en een mooi huis. ‘Hoe ga je die verdienen, dan?’ wil de vakdocent dan weten. Voor de leerlingen die dan hun schouders ophalen, heeft hij een tip: ga de techniek in. ‘En nee, dat is geen vies werk,’ hamert hij. ‘Niet per definitie. Dat is een groot misverstand. Wat denk je van al die logistieke functies in de haven, die op dit moment onvervuld zijn? En apps bouwen, dat is óók techniek.’ Ook de zwaardere beroepen maakt hij aantrekkelijk voor ze. ‘Als ik vertel wat je kunt verdienen als lasser of schilder, en hoeveel werk er is, heb ik hun interesse meestal wel.’

 

 

Vakmanstad
Rotterdams Vakcollege de Hef leidt leerlingen op in de richtingen Techniek, Zorg & Welzijn of Economie & Ondernemen. ‘Het is een vmbo-school die de kinderen in de wijk een plek geeft’, zegt Schriel. Hij werkt nog niet zo lang op De Hef, zes maanden pas. Maar hij volgt de school al veel langer. ‘Ik hou al jaren in de gaten wat er op Rotterdam-Zuid gebeurt, met Henk Oosterling die het vakmanschap terug wil brengen op scholen. Toen mij gevraagd werd op De Hef te komen werken, en het techniekonderwijs op Zuid te verbeteren, heb ik geen moment getwijfeld. Op De Hef zitten veel jongeren met een taalachterstand, die hen enorm in de weg zit. In de gezinnen waar ze opgroeien is veel sociale problematiek. Ik heb een zwak voor de kinderen die het wat moeilijker hebben. Juist hén wil ik motiveren en verder brengen, omdat ze het nodig hebben.’ 

 

Aan de bak
Schriels missie om techniek weer op de kaart te zetten bij leerlingen en het techniekonderwijs een boost te geven, is ingegeven door de mismatch op de arbeidsmarkt. ‘Bedrijven kunnen geen goede werknemers vinden en jongeren komen niet aan de bak,’ zegt Schriel. ‘Beide problemen kunnen we eenvoudig oplossen door meer jongeren klaar te stomen voor een baan in de techniek.’ 
Op De Hef kiezen techniekleerlingen in het tweede jaar voor een richting: Produceren, Installeren en Energie (PIE) of Bouwen, Wonen en Interieur (BWI). ‘Leerlingen van deze opleidingen, hebben later gegarandeerd een baan,’ zegt Schriel. ‘Geen twijfel over mogelijk. Tal van werkgevers op Zuid hebben zich aangesloten bij de AanDeBak-garantie van NPRZ, die jongeren verzekert van werk, nog voordat ze aan hun opleiding beginnen.’ Want aan de bak komen, daar draait het om. Werk kan de vicieuze cirkel van armoede die in veel gezinnen op Zuid van generatie op generatie wordt doorgegeven, doorbreken. En een goede techniekopleiding de sleutel.  

 

Plek om te groeien
Het zijn bedrijven als Metalent, Installatie werk Zuid-Holland, Stedin, Eneco, SPG Infra en Rijnmond-Bouw, die zich hebben aangesloten bij de AanDeBak-garantie, en nauw samenwerken met scholen zoals De Hef. Op deze manier kwamen al ruim 500 leerlingen van Zuid aan een baan. Al in het eerste jaar van hun opleiding, maken de leerlingen van De Hef kennis met hun mogelijk toekomstige werkgevers, doordat die gastlessen en workshops op school verzorgen. ‘Op die manier krijgen leerlingen een beeld van zo’n bedrijf en wat daar op de werkvloer gebeurt,’ vertelt Schriel. ‘Dat helpt ze ontdekken waar hun interesses liggen, om in het tweede jaar met overtuiging voor het profiel te kunnen kiezen dat het best bij ze past.’ Ook maken de leerlingen excursies. ‘Laatst zijn we bij een mediabedrijf geweest dat apps maakt. We laten zien: ook die kant kun je op.’
In het derde en vierde jaar van de opleiding geeft Schriel de bedrijven nog meer ruimte om zich te profileren. Hij waakt ervoor dat leerlingen worden ‘geronseld’. ‘De bedoeling is dat de activiteiten leerlingen helpen om een bewuste keuze te maken voor een bedrijf, die past bij zijn of haar interesses en voorkeuren. Ik wil dat leerlingen terecht komen op plekken waar ze kunnen floreren. Waar ze kunnen groeien. Als dat gebeurt, komen die eigen auto en dat fijne huis vanzelf in zicht.’