‘Ik wil dat ouders actief zijn en meedoen. Om te beginnen op school.’

‘Ik wil dat ouders actief zijn en meedoen. Om te beginnen op school.’

Werkers op Zuid: Hind Jafoute, medewerker ouderbetrokkenheid

Dagelijks werken de partners van het NPRZ om het op Zuid beter te maken voor de huidige en de nieuwe bewoners. Deze serie portretteert de mensen die zich inzetten voor een sterker Zuid. Deze keer: Hind Jafoute, die voor veel ouders van kinderen op basisschool De Groene Palm een belangrijke steunpilaar is.

In de ouderkamer zitten drie gesluierde dames rond de tafel. Tussen hen in staat een kan Marokkaanse thee en schalen met allerlei lekkers, zoals koekjes en zoete broodjes. Ze praten honderduit. Hind Jafoute schenkt thee in, wenst de dames een prettige ochtend, en gaat dan langs de peuter- en kleuterklasjes voor naar het speellokaal. Daar nemen we plaats op een gymnastiekbankje, omringd door hoepels en ballen. ‘We gaan even hier zitten, want de ouderkamer is bezet omdat het koffieochtend is. Dat betekent dat alle ouders welkom zijn om koffie te drinken op school. Er is een vast clubje moeders dat daar gebruik van maakt. Ik doe mijn best om nog veel meer ouders naar de koffieochtend te krijgen. Als ik op het schoolplein een nieuw gezicht zie, stap ik er meteen op af om hem of haar uit te nodigen.’ De koffieochtenden zijn niet alléén voor de gezellig, legt Jafoute uit: ‘We reiken ouders ook activiteiten aan, die ze thuis kunnen doen met hun kind. We bieden de lesjes aan in het Turks, Arabisch en Papiaments, zodat taal geen barrière hoeft te zijn om met je kind aan school te werken.’

Ouders activeren
Hind Jafoute is medewerker ouderbetrokkenheid op De Groene Palm in IJsselmonde, een kleine buurtschool met 143 leerlingen. Jafoute vormt niet alleen de brug tussen ouders en school, maar vaak ook tussen ouders en de maatschappij. ‘Ik probeer een vertrouwensband met ouders op te bouwen, zodat ze mij durven aan te spreken als er iets is. Het signaleren van problemen, op school of thuis, is een belangrijk aspect van mijn werk. Als er bijvoorbeeld geldproblemen zijn in een gezin, kan ik ouders verwijzen naar Bureau Frontlijn, bij opvoedproblemen bel ik het CJG.’ Jafoute probeert ouders vooral ook te activeren. ‘Ik wil niet dat ze geïsoleerd thuis zitten, maar dat ze meedoen. Om te beginnen op school. Daarom organiseren we de koffieochtenden, een taalcursus, bewegingslessen en informatieochtenden over gezondheid.’

Tolk op school
Van alle ouders op De Groene Palm heeft de overgrote meerderheid een niet-Nederlandse achtergrond. Zeker de helft beheerst de Nederlandse taal matig tot slecht, waardoor ze lang niet alle details van het oudergesprek met de juf of meester begrijpen. ‘Als het gaat om de ontwikkeling van het kind, word ik er regelmatig bij gehaald als tolk,’ vertelt Jafoute. Doordat ze zelf van Marokko naar Nederland is geëmigreerd, twintig jaar geleden, kan ze zich in veel ouders goed verplaatsen: ‘Ik weet hoe het voelt om de taal niet te spreken, en te moeten vechten voor de dingen die je wilt bereiken. In Marokko zat ik op de universiteit, maar hier stelde ik niks voor, omdat ik de taal niet sprak. Dat heeft mij strijdlustig gemaakt. Ik heb drie dochters gekregen, en toen ze klein waren heel hard gestudeerd om iets te bereiken hier in Nederland. Die strijdlust probeer ik over te brengen op de ouders van De Groene Palm.’

Netwerk in de buurt
De taalcursus, de bewegingslessen en informatieochtenden zijn niet alleen voor de ouders van kinderen in De Groene Palm, introducees zijn van harte welkom. ‘Het gaat inmiddels als een lopend vuurtje door de wijk,’ vertelt Jafoute. ‘De moeders van school nemen zussen en buurvrouwen mee, waarvan sommige maar weinig de deur uit komen. Dat vind ik geweldig.’ Om ook de váders binnen te krijgen, moet Jafoute meer moeite doen. ‘De meeste werken, of ze vinden het contact met school een vrouwenaangelegenheid. Een enkeling staat er wel voor open.’

Voldoening
Na een uur verlaten we het speellokaal en brengen we onze theeglazen terug naar de ouderkamer. De vier moeders zitten nog steeds om de tafel en hebben plezier met elkaar. ‘Dat zijn de mooiste momenten in mijn werk,’ zegt Jafoute. ‘Als ik blije ouders op school zie, die zich hier thuis voelen. En dat is weer van grote waarde voor de kinderen. Een kind dat ziet dat zijn moeder de kerstboom op school aan het versieren is, voelt: mijn moeder is betrokken, ze kent mijn juf, ze helpt haar, ze vindt school belangrijk. Dat geeft het kind heel veel zelfvertrouwen. Als ik dat zie gebeuren, geeft mij dat zoveel voldoening. Het maakt dat ik mijn werk met hart en ziel doe, en elke dag met plezier naar mijn werk ga.’