‘Wij wijzen studenten op hun mogelijkheden, niet onmogelijkheden’

‘Wij wijzen studenten op hun mogelijkheden, niet onmogelijkheden’

Werkers op Zuid: Fatma Tambolat, medewerker voorlichting Albeda Rosestraat

Dagelijks werken de partners van het NPRZ om het op Zuid beter te maken voor de huidige en de nieuwe bewoners. Deze serie portretteert de mensen die zich inzetten voor een sterker Zuid. Deze keer de 22-jarige Fatma Tambolat, Medewerker Voorlichting op Albeda locatie Rosestraat.

Voor de ingang van Albeda aan de Rosestraat 1101 is het een drukte van belang. Leerlingen lopen in en uit. In de centrale hal van de school lopen groepen leerlingen van verschillende mbo-opleidingen druk heen en weer, hun opgewekte stemmen galmen door de hal. Uit de menigte komt, met een brede glimlach, Fatma Tambolat aangelopen. Met haar 22 jaar had ze een leerling van de school kunnen zijn. Maar dat is ze niet. Tambolat is Medewerker Voorlichting bij het Studie Informatie Punt.

‘Wij zijn het centrale infopunt voor onze eigen en toekomstige studenten als het om studiekeuzes gaat,’ legt Tambolat uit. ‘Leerlingen van middelbare scholen komen bij ons, als ze een studie moeten gaan kiezen maar nog niet goed weten wat bij hen past. We zien vaak dat leerlingen voor een opleiding kiezen, zonder er een goed beeld van te hebben. Als ze dan hun eerste stage gaan lopen, komen ze erachter dat ze het eigenlijk helemaal niet zo leuk vinden. Dat willen we voorkomen. Maar ook onze eigen studenten kloppen geregeld bij ons aan. Sommigen willen doorstromen naar een ander niveau of komen erachter dat de opleiding toch niet bij hen past. Wij gaan met al deze jongeren in gesprek, om te kijken hoe wij hen kunnen helpen.’

Open in gesprek
Om erachter te komen welke opleiding bij iemand past, heeft het Studie Info Punt loopbaanoriëntatie (LOB)-kader ontwikkeld. ‘We stellen bijvoorbeeld vragen als: wat vind je leuk? Waar ben je goed in? Wie is je voorbeeld? Waar droom je van?’ vertelt Tambolat. ‘Door de open manier waarop wij met de jongeren in gesprek gaan, krijgen zij inzicht in hun eigen interesses en kwaliteiten. Zo helpen we ze bij het vinden van een passende opleiding.’

Vertrouwen
Naast haar werk op Albeda volgt Tambolat de HBO opleiding social work: één dag studeren, vier dagen werken. Dat ze zelf nog jong is, en ook op het Albeda heeft gezeten, helpt haar in de gesprekken met studenten. ‘Je levelt makkelijk. Ik merk wel dat jongeren op Zuid soms met andere problematiek te maken hebben, dan op het Weena, waar ik zelf naar school ging. Sommige leerlingen hebben een muurtje om zich heen gebouwd. Ze hebben veel meegemaakt, wonen in wijken waar van alles gebeurt. Je moet hun vertrouwen zien te winnen om echt contact te kunnen maken. Als dat lukt, brokkelt het muurtje langzaam af, en kun je echt iets betekenen voor iemand. Dat geeft een heel goed gevoel.’

Privé-omstandigheden
Soms lopen leerlingen op school vast, omdat ze problemen hebben waar ze zelf niet uitkomen. ‘Een meisje dat zwanger is, en niet weet hoe ze haar studie straks moet combineren met een baby,’ geeft Tambolat als voorbeeld. ‘Of een student die, door de scheiding van haar ouders, enkele maanden achterop is geraakt met haar studie, maar graag nog een inhaalslag wil maken. Dat zijn situaties die wij meemaken, maar helaas niet zo eenvoudig kunnen oplossen. Wél kunnen we jongeren in contact brengen met ondersteuners en instanties die hen verder kunnen helpen. Ook het team van voorlichters van welkom@ Albeda kunnen studenten die dreigen vast te lopen extra hulp en begeleiding bieden.’

Glimlach
Wat haar voldoening geeft in haar werk? Tambolat denkt even na en antwoordt dan: ‘Jongeren die hier met een zorgelijk gezicht binnenkomen, en na een gesprek bij het Studie Info Punt weer met een glimlach zien vertrekken. Bij ons worden ze gezien en gehoord. Wij helpen ze op weg, en wijzen ze daarbij op hun mogelijkheden in plaats van op onmogelijkheden. Soms heb je iemand op gesprek gehad, en kom je diegene maanden later weer tegen, en is het van: ‘Mevrouw! Mijn nieuwe opleiding is echt superleuk, en ik heb helemaal zin in mijn stage.’ Dan denk ik, ja, dit is waar ik het voor doe.’